Aika: 7.11.2023 klo 17:00
Paikka: Ilmatieteen laitos (Erik Palménin aukio 1, 00560 Helsinki)

Geofysiikan Seuran syyskauden kolmas esitelmätilaisuus koostuu Ilmatieteen laitoksen kahden tutkijan puheista. Se pidetään tiistaina 7.11.2023 klo 17:15 alkaen poikkeuksellisesti Ilmatieteen laitoksen (Erik Palménin aukio 1, 00560 Helsinki) kokoushuoneessa Aura. Kahvia on tarjolla esityksen edellä klo 17:00 alkaen.

Ilmatieteen laitoksen kulunvalvonnan vuoksi esitelmään saapuvien on ilmoittauduttava sähköpostitse tai puhelimitse seuran sihteeri Toni Veikkolaiselle (toni.veikkolainen@helsinki.fi, 040 7645113) 6.11.2023 klo 14:00 mennessä. Ilmoittautujilta vaaditaan vain etu- ja sukunimi, ei muita tietoja.

Kahden puhujan tilaisuuden esitelmäosuuksien puhujat ja kuvaukset on mainittu alla.

Leila Hieta: AI ja sääennusteet

Viime vuosina tekoäly on ottanut valtavia harppauksia eri aloilla ja tullut osaksi jokaisen elämää. Tämä nopea kehitys on vaikuttanut myös meteorologian alalla. Isot teknologiafirmat ovat kiinnostuneet hyödyntämään avoimesti tarjolla olevaa dataa ilmakehän historiasta ja kehittäneet tämän tiedon avulla omia datapohjaisia tekoälymallejaan sään ennustamiseen. Kehitys on ollut huomattavasti nopeampaa kuin mitä aiemmin arveltiin, ja tulokset ovat olleet kilpailukykyisiä parhaiden fysikaalisten mallien kanssa.

Tässä esityksessä käsitellään tekoälyn hyödyntämistä sään ennustamisessa; miten tekoälyä hyödynnetään jo nyt Ilmatieteen laitoksen sääennusteissa ja miten datapohjaiset AI-mallit vertautuvat fysikaalisiin malleihin. Tämän lisäksi pohditaan tulevaisuuden näkymiä, miten tekoäly mahdollisesti tulee muuttamaan sään ennustamista.

Sami Niemelä: Destination Earth – Ilmastonmuutoksen sopeutumisen digitaalinen kaksonen

Destination Earth (DestinE) on EU:n kunnianhimoinen aloite luoda ”digitaalinen kaksonen” - vuorovaikutteinen tietokonesimulaatio, joka venyttää laskenta- ja ilmastotieteen rajoja tehostaakseen Euroopan digitaalisia valmiuksia ja toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi. DestinE digitaaliset kaksosten on tarkoitus hyödyntää ennennäkemätöntä määrää dataa, korkean resoluution globaaleja mallijärjestelmiä ja huipputason laskentatehoa, joka mahdollistaisi DestinE käyttäjille  maapallojärjestelmän eri osien vuorovaikutteisen tutkimisen sisältäen mahdollisuuden tarkastella menneisyyttä ja nykyisyyttä sekä testata ja kehittää tulevaisuuden skenaarioita. EU on valinnut hankkeen päätoteuttajiksi Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen (ECMWF), Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ja Euroopan sääsatelliitti järjestön (EUMETSAT). Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan kaksi ensimmäistä digitaalista kaksosta (DT): sään ääri-ilmiöiden DT sekä ilmastonmuutoksen sopeutumisen DT, joiden molempien kehityksessä Ilmatieteen laitos on keskeisesti mukana.

Tässä esityksessä käsitellään erityisesti ilmastonmuutoksen sopeutumisen digitaalista kaksosta, mistä elementeistä se koostuu, mitä hankkeen ensimmäisen vaiheen aikana (2022-2024) on tarkoitus demonstroida ja mihin suuntaan se kehittyy jatkossa.