Aika: 12.9.2023 klo 16:45
Paikka: Tieteiden talo, sali 207 (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki)

Geofysiikan Seuran syyskauden ensimmäinen kuukausiesitelmä pidetään tiistaina 12.9.2023 Tieteiden talon (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki) salissa 207. Esitelmää edeltävä kahvitus pidetään poikkeuksellisesti klo 16.45 ja esitelmä alkaa klo 17.00.

Kuukausiesitelmän pitää seuran sihteeri Toni Veikkolainen (Helsingin yliopisto, Seismologian instituutti) aiheesta

Kohti Suomen seismisten nopeusmallien vapaata saatavuutta

Syväseismisten luotausten (DSS, Deep Seismic Sounding) käytöllä Suomen kallioperän rakenteen tutkimuksessa on vuosikymmenten perinteet. Niiden käyttö on perustunut räjäytysten synnyttämien seismisten aaltojen rekisteröintiin liikuteltavilla havaintolaitteilla. Linjojen aineistot ja niiden pohjalta rakennetut nopeusmallit olivat kuitenkin pitkään vain rajatun tutkimusyhteisön käytössä.

Suomen seismisten nopeusmalliaineistojen saattaminen vapaasti saataville alkoi OpenFIRE –hankkeesta, jonka yhteydessä vuonna 2017 FIRE-projektin (Finnish Reflection Experiment) yli 2100 km kattava aineisto kuvailtiin ja käsiteltiin helposti saatavilla olevaan muotoon. Nykyisin aineistot ovat saatavilla Tieteen tietotekniikan keskus CSC:n Etsin –palvelun kautta ja niiden yksityiskohtaiset kuvaukset löytyvät Helsingin yliopiston Seismologian instituutin sivustolta. Vuosina 2021-2022 toteutetussa Helsingin yliopiston ja GTK:n yhteisessä 3D Suomi –projektissa useita muita luotauslinjojen ja nopeusmallien aineistoja työstettiin alan standardin mukaiseen formaattiin ja saatettiin Etsin-palvelun kautta saataville. Projektin raportti on luettavissa Seismologian instituutin julkaisusarjassa.