Suomen säätutkakuva
Aika: 18.4.2023 klo 17:00
Paikka: Tieteiden talo, sali 207 (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki)

Geofysiikan Seuran kevätkauden neljäs kuukausiesitelmä pidetään tiistaina 18.4.2023 klo 17.00 Tieteiden talon (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki) salissa 207.

Kuukausiesitelmän pitävät Jarmo Koistinen ja Nadja Weisshaupt (Ilmatieteen laitos) aiheesta

Eläinten muuton kvantifiointi säätutkilla ja ennustaminen muuttomallilla

Eläinten muutto on kiinnostanut ihmisiä varmaan aina. Nykyisin monet ihmiset seuraavat lintujen muuttoa sekä omalla pihalla että maastossa. Se ei ole kuitenkaan aina helposti havaittavissa, sillä iso osa linnuista muuttaa öisin, pimeässä, tai näkymättömän korkealla ihmissilmälle. Lisäksi sääolosuhteet vaikuttavat merkittävästi lintujen muuton voimakkuuteen ja havaittavuuteen. Muuttolintutörmäykset ovat vakava tekijä ilmailussa ja tuulivoimatuotannossa sekä uhka lintukantojen säilymiselle. Myös hyönteiset vaeltavat suurin joukoin ilmakehässä pitkiä matkoja, toiset ihmisten iloksi, toiset ihmistoiminnan haitaksi tuholaisina ja tautien kuljettajina. Eläinten muuttovirtojen dynamiikan ymmärtäminen mittaamalla niitä säätutkilla ja mallintamalla muuttoa auttaa pienentämään haittoja sekä ihmisten että eläinten osalta.

Kansainvälisessä GloBAM-projektissa 2019-22 suomalainen ryhmä kehitti säätutkiin pohjautuvan lintu- ja hyönteisseurantamenetelmän sekä lintujen muuttomallin. Reaaliaikaisessa säätutkaseurannassa voidaan analysoida lintujen ja hyönteisten runsautta, lentonopeutta ja -suuntaa sekä korkeutta Ilmatieteen laitoksen (IL) 11 säätutkan ympäristössä. Tämän taustalla on IL:n kehittämä uusi luokittelumenetelmä (Naïve Bayes), joka hyödyntää kaksoispolarisaatiosäätutkien mittaamat suurekentät. Menetelmä antaa jokaiselle tutkan mittauskohteelle 19 eri kaikukohdeluokan todennäköisyyden. Lintumuuttomalli ennustaa lintujen muuttoa tunnin askelin 66 tunnin päähän Suomessa ja sen lähialueella. Muuttomalli hyödyntää Harmonie-säänennustusmallin laskemat sääsuureet, joiden vaikutus muuton voimakkuuteen on kuvattu mallihilassa sumean logiikan jäsenfunktioiden avulla. Esimerkiksi myötätuuli ja selkeä sää suosivat muuttoa, mutta vastatuuli ja sade estävät sitä. Mallissa on mukana runsaimmat 113 muuttolintulajia, joiden keskimääräinen muuttokalenteri on saatu kansalaishavainnoista (400 miljoonaa lintuyksilöä) ja muuttopopulaatio lintujen linja- ja muuttolaskennoista.

Esitelmä pidetään suomeksi ja sen yhteydessä on kahvitarjoilu. Tervetuloa!