Aika: 13.12.2022 klo 17:00
Paikka: Tieteiden talo, sali 207 (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki)

Geofysiikan Seuran syyskauden neljäs kuukausiesitelmä pidetään tiistaina 13.12.2022 klo 17 alkaen Tieteiden talon (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki) salissa 207.

Kuukausiesitelmän pitää Minna Palmroth (Helsingin yliopisto) aiheesta

Vlasiatos: Kuusiulotteista mallinnusta lähiavaruudessa

Auringosta tuleva hiukkaspommitus liittyy paitsi revontuliin, se voi myös aiheuttaa häiriöitä satelliitteihin, energianjakeluun ja navigaatioon, joiden varassa moderni yhteiskuntamme lepää. Avaruussään tarkka ennustaminen on siis ensiarvoisen tärkeää; mutta myös hyvin haastavaa. Helsingin yliopistossa, Kestävän avaruustieteen ja -tekniikan huippuyksikössä kehitetään maailman tarkinta avaruussään olosuhteita kuvaavaa mallia nimeltä Vlasiator. Sen huikean tarkkuuden avulla tutkijat ovat päässeet käsiksi aiemmin huonosti tunnettuihin ilmiöihin. Miten Vlasiator toimii? Mitä uutta se on opettanut meille avaruussäästä ja Maan lähiavaruudesta, entä mitä siltä vielä odotetaan? Puhujana Vlasiator-ryhmän johtaja ja laskennallisen avaruusfysiikan professori Minna Palmroth Helsingin yliopistosta.

Esitelmä pidetään suomeksi ja sen yhteydessä tarjoillaan glögiä (sekä punaviiniglögiä että alkoholitonta) ja joulutorttuja. Tervetuloa!