Aika: 16.11.2021 klo 16
Paikka: Aalto-yliopisto Töölö

Geofysiikan Seuran syyskauden kolmas kuukausiesitelmä pidetään Aalto-yliopiston Töölön tiloissa (Runeberginkatu 14-16, 3. krs A-siipi, sali 305, 00100 Helsinki). Esitelmää voi seurata myös Zoom-videoviestintäpalvelun välityksellä.

Kuukausiesitelmän pitävät Meri Kallasvuo (Luonnonvarakeskus) ja Laura Tuomi (Ilmatieteen laitos) aiheesta

Pohjanlahden tulevaisuus - ilmastonmuutoksen vaikutukset meren olosuhteisiin sekä kalankasvatukseen ja kalakantoihin

SmartSea-hankkeessa tutkittiin, miten Pohjanlahti tulee muuttumaan seuraavien vuosikymmenien aikana. Ilmastonmuutoksen vaikutusten arvioimisen lisäksi hankkeessa selvittiin miten merenpohjan luonnonvaroja voidaan käyttää kestävästi, kartoitettiin elinkeinotoiminnan riskejä meriluonnolle ja kehitettiin uusia menetelmiä kalankasvatukselle. Tärkeänä osana hanketta oli sinisen kasvun eli mereen liittyvän elinkeinotoiminnan käytännöllisten ja hallinnollisten esteiden tunnistaminen.

Tässä esitelmässä kerromme hankkeen tuloksista keskittyen erityisesti Pohjanlahden fysikaalissa ja biogeokemiallisissa olosuhteissa tapahtuneisiin ja ennustettuihin muutoksiin ja siihen, miten ne vaikuttavat alueen kalakantoihin ja kalankasvatukseen.

Esitelmän yhteydessä on kahvitarjoilu. Tervetuloa!

Zoomin kautta esitelmän seuraamiseen tarvittavan linkin ja ohjeet saa pyydettäessä seuran sihteeriltä.