Geofysiikan seura myöntää Palmén-mitalin Professori Hannu Koskiselle

5.5.2022

Hopeinen Palmén-mitali on Geofysiikan seuran myöntämä tunnustus henkilölle, joka on ansiokkaasti edistänyt suomalaista tutkimusta Geofysiikan seuran edustamilla tieteenaloilla. Ensimmäisen Palmén-mitalin sai Erik Palmén vuonna 1968. Järjestyksessään 14. Palmén-mitali myönnetään Professori Hannu Koskiselle. Palmén-mitali jaetaan Geofysiikan Päivillä, jotka järjestetään 18.-19.5. Ilmatieteen laitoksella Helsingissä (http://wiki.helsinki.fi/display/GFP2022FIN).

Tunnustuksen myöntämisen yhteydessä 14. Palmén-mitalisti Prof. Koskinen luennoi aiheesta ”Satunnaiskävelyllä revontulista Marsiin, Aurinkoon ja komeetan pinnalle” keskiviikkona 18.5. klo 16.

Professori Hannu Koskinen on ollut vuosikymmenien ajan avaruusfysiikan tutkimuksen johtava toimija Suomessa.  Hän on toiminut useissa kansallisissa komiteoissa kuten Suomen COSPARin kansalliskomitean puheenjohtajana, Suomen Avaruusasiain neuvottelukunnan neuvonantajana ja sen tiedetukiryhmän johtajana sekä IUGG-kansalliskomitean puheenjohtajana. Hän on lisäksi edistänyt suomalaista tutkimusta osallistumalla lukuisiin kansainvälisiin alan komiteoihin  (mm. SCOSTEP, EISCAT, ESA), työryhmiin ja arviointipaneeleihin. Hän on ollut tärkeässä asemassa useissa avaruusmissioissa 1980-luvulta alkaen (esim. Viking, Freja, Mars Express, Rosetta, BepiColombo). Prof. Koskisella on tieteellisissä vertaisarvioiduissa lehdissä yhteensä yli 150 julkaisua. Hän on myös kirjoittanut useita monografioita ja muita tieteellisiä julkaisua. Prof. Koskinen on myös osallistunut aktiivisesti avaruusfysiikan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Hän on luennoinut Helsingin yliopistolla kolmen vuosikymmenen ajan useita kursseja, jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa opetusohjelmissa tähän päivään asti.

Professori Koskisella on ollut merkittävä rooli koko alan muokkaantumisessa yhdeksi niistä merkittävistä tutkimus- ja sovellusaloista, jossa suomalaiset tutkijat tekevät kansainvälisesti arvostettua työtä. Hänen myötävaikutuksellaan Suomella on ollut merkittävä rooli useissa isoissa kansainvälisissä avaruushankkeissa.