Aika: 10.9.2024 klo 17:00 - 19:00
Paikka: Tieteiden talo (sali 504), Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki

Geofysiikan Seuran syyskauden ensimmäinen kuukausiesitelmä pidetään tiistaina 10.9.2024 klo 17:15 alkaen Tieteiden talon (Kirkkokatu 6, 00100 Helsinki) salissa 504. Virvokkeita ja keksejä on tarjolla esityksen edellä klo 17:00 alkaen.

Kuukausiesitelmän pitää Kerttu Kouki (Ilmatieteen laitos) aiheesta

Kausilumipeitteen muutokset pohjoisella pallonpuoliskolla

Pohjoisen pallonpuoliskon lumipeite on merkittävä osa koko maapallon ilmastojärjestelmää. Lumipeitteellä on huomattava vaikutus albedoon ja siten maapallon energiatasapainoon, minkä vuoksi se on myös merkittävä muuttuja ilmastomalleissa. Kausilumipeite on myös tärkeä osa veden kiertokulkua korkeilla leveysasteilla sekä vuoristoisilla alueilla, ja lisäksi se vaikuttaa esimerkiksi tieliikenteeseen, matkailuun ja maatalouteen. Harvan mittausverkoston takia vain satelliittien ja uusanalyysien avulla pystytään havainnoimaan lumipeitettä suuressa mittakaavassa. Tässä esityksessä käyn läpi väitöskirjatutkimustani, jonka tavoitteena oli analysoida satelliittihavaintoihin perustuvia aikasarjoja ja pitkän aikavälin muutoksia lumipeitteessä sekä tutkia, kuinka hyvin uusanalyysit ja ilmastomallit kykenevät kuvaamaan havaittuja muutoksia.

Tulokset osoittavat, että lumen sulamiskausi keväällä on aikaistunut ja lumipeitteen laajuus ja kokonaismassa ovat pienentyneet. Muutoksissa on kuitenkin suurta alueellista ja kausittaista vaihtelua, ja negatiiviset muutokset ovat voimakkaimmillaan myöhään keväällä. Ilmastomalleilla on edelleen vaikeuksia kuvata lumipeitettä tarkasti: mallien välillä on suurta vaihtelua, mutta yleisesti ne yliarvioivat lumen määrää. Tulokset viittaavat kuitenkin siihen, että mallit pystyvät simuloimaan lumipeitteen muutoksia lämpenevässä ilmastossa oikein, vaikka lumen määrä itsessään olisikin epätarkasti kuvattu. Myöskään uusanalyysit eivät kykene täysin tarkasti kuvaamaan lumipeitettä ja pitkän aikavälin muutoksia. Tulosten perusteella on ilmeistä, että sekä ilmastomalleja että uusanalyysejä on vielä kehitettävä, jotta lumipeite pystytään kuvaamaan niissä tarkasti.