Vuosikokous ja kuukausiesitelmä

Aika: 15.3.2022 klo 17 - 20
Paikka: Aalto-yliopisto Töölö, sali A310 (Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki)

Geofysiikan Seura r.y.:n jäsenet kutsutaan vuosikokoukseen, joka pidetään maaliskuun 15. päivänä 2022 klo 17:15 alkaen Aalto-yliopisto Töölön salissa A310. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat. Taloudenhoitaja esittelee viime vuoden tilinpäätöksen sekä talousarvion kuluvalle vuodelle. Tuloslaskelma ja tase 2021 ovat tämän jäsentiedotteen liitteinä. Kokouksen sihteeri esittelee seuran vuosikertomuksen 2021 ja toimintasuunnitelman 2022, joiden luonnokset löytyvät jäljempänä jäsentiedotteesta.  Vuosikokouksen jälkeen Ilmatieteen laitoksen tutkijat Jouni Vainio ja Alexey Karpechko puhuvat merijään kausiennustamisesta. Kahvia ja muuta tarjoilua on paikalla ennen vuosikokousta. Tervetuloa kokoukseen!

Vuosikokouksen esityslista:

1 § Kokouksen avaus

2 § Valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja kaksi ääntenlaskijaa

3 § Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen

4 § Kokouksen esityslistan hyväksyminen

5 § Esitellään vuosi- ja tilikertomus sekä toiminnantarkastajien lausunto v. 2021

6 § Päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille

7 § Vahvistetaan toimintasuunnitelma ja budjetti v. 2022 sekä päätetään jäsenmaksujen suuruudesta ja toimihenkilöille maksettavista palkkioista

8 § Valitaan hallituksen jäsenet

9 § Valitaan hallituksen jäsenten keskuudesta puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri ja taloudenhoitaja

10 § Valitaan toiminnantarkastajat ja varatoiminnantarkastaja

11 § Valitaan julkaisutoimikunnan jäsenet toimikautensa päättävien tilalle

12 § Valitaan Geophysican verkkotoimittaja

13 § Kokouksen päättäminen

Vuosikokouksen jälkeen on Jouni Vainion ja Alexey Karpechkon yhteisesitelmän vuoro. Esitelmäosuuksien kuvaukset ovat ohessa.

Jouni Vainio: Jäätilanteen kausiennuste - SEASON

Ilmatieteen laitoksen jääpalvelu on jo useita vuosia tehnyt jäätilanteen kausiennustetta talvimerenkulun tarpeisiin. Ennuste tunnetaan nimellä SEASON. Ennuste tehdään kerran kuukaudessa kunkin kuun alkupuolella lokakuun alusta huhtikuun alkuun. Ennuste kuvailee kunkin kuukauden lopun jäätilanteen Suomea ympäröivillä merialueilla. Pisin ennustejakso on kuusi kuukautta.

Ennuste perustuu SivAr-menetelmään sekä aiemmin toteutuneisiin tilanteisiin. Esimerkiksi lokakuun alun ennusteessa vertaillaan sen hetkistä Itämeren pintalämpötilaa menneisiin vuosiin, joiden perusteella saadaan joukko suunnilleen vastaavia vuosia. Tämän jälkeen sään kausiennustamiseen perehtyneet vertaavat näiden vuosien säätilanteita sen hetkisiin sään pitkiin ennusteisiin ja antavat jääasiantuntijalle oman näkemyksensä tulevien kuukausien säästä. Näiden perusteella jääasiantuntija vertailee aiempien vuosien jäätilanteita ja laatii ennusteen tuleviksi kuukausiksi.

Alexey Karpechko: Seasonal wintertime climate forecasts for the Baltic Sea area

Weather forecasts are usually not accurate beyond approximately 10 days. On the other hand, many practical applications require weather information weeks or even months in advance to have time to adjust operations. One example is icebreakers operators who need to decide where to locate their icebreakers depending on upcoming ice conditions. Finnish Meteorological Institute (FMI) has an operational two-step procedure to prepare Baltic Sea Ice forecasts for icebreaker operators covering the whole ice season from ice formation in autumn to ice melt in spring. In my talk I will discuss the first step of the procedure – preparation of forecasts of the atmospheric temperature which is the key factor affecting sea ice. The presentation will start from basic information about seasonal forecasts – how they differ from the usual weather forecasts, why they are possible and how accurate they are. Then, I will describe the procedure adopted at FMI. Finally, I will present evaluation of our seasonal temperature forecast quality.