Aika: 10.11.2020 klo 17:00 - 19:00
Paikka: Zoom

Geofysiikan Seuran syyskauden toinen kuukausiesitelmä pidetään Zoom-videoviestintäpalvelun välityksellä ti 10.11.2020 klo 17.00 alkaen. Esitelmän pitää dosentti Johanna Salminen (Helsingin yliopisto) aiheesta

Tutkimus Helsingin yliopiston Kiinteän maan geofysiikan laboratoriossa

Helsingin yliopiston Kiinteän maan geofysiikan laboratoriolla on pitkät perinteet prekambrikauden supermannertutkimuksessa ja se on edelleen laboratoriossa tehtävän tutkimuksen ydin. Rekonstruoimme eri supermantereiden kokoonpanoa ja tutkimme supermannersykleihin liittyvää dynamiikkaa.

Käytämme magneettisia menetelmiä myös ajoittamaan tärkeitä kenotsooisia sedimenttikivisarjoja Kiinassa, Iranissa ja Angolassa. Olemme esimerkiksi ajoittaneet Iranin Maragheh-löytöpaikan hominidifossiilin iäksi noin 7,2 miljoona vuotta. Tutkimme myös kenotsooisiin sedimenttikiviin kerrostuneita rautapitoisia mineraaleja, koska luonnollisissa ympäristöissään ne ovat herkkiä monenlaisille ympäristöprosesseille. Muutokset magneettisissa mineraaleissa voivat heijastaa muutoksia ilmastossa.

Viimeisimpinä laboratoriomme avauksena olemme osallistuneet tutkimukseen, jossa tutkittiin rautapitoisten mineraalien roolia Parkinsonin taudissa.

Tässä esitelmässä esittelen lyhyesti yllä mainittua Helsingin yliopiston Kiinteän maan geofysiikan laboratoriossa tehtävää tutkimusta, joka tehdään sekä kansallisena että kansainvälisenä yhteistyönä eri tahojen kanssa.

Kokoukseen voi liittyä linkin kautta: https://helsinki.zoom.us/j/62979289940?pwd=aGlSdVE1Z0RwdEpRWHFFVWhtL2RDQT09

Liittymiseen tarvittavaa salasanaa voi kysyä seuran sihteeriltä.