Aika: 8.12.2020 klo 17:00 - 19:00
Paikka: Zoom

Geofysiikan Seuran syyskauden kolmas kuukausiesitelmä pidetään Zoom-videoviestintäpalvelun välityksellä ti 8.12.2020 klo 17.00 alkaen. Esitelmän pitää professori Eija Tanskanen (Sodankylän geofysiikan observatorio ja Aalto-yliopisto) aiheesta

Muuttuva geoympäristö ja avaruusturvallisuus

Auringossa myrskyää ja geoympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Ympäristön tilaan vaikuttavat maan sisäiset prosessit ja sitä ravistelevat avaruudesta peräisin olevat häiriöt. Geoympäristön muutoksia on havainnoitu maanpäällisin mittauksin jo useita satoja vuosia ja satelliiteistakin käsin jo yli 60 vuoden ajan. Mittauksista pystytään päättelemään, että pohjoinen arktinen alue on erityisen altis avaruuden häiriöille, johtuen muun muassa maata suojaavan magneettikentän rakenteesta. Napa-alueilla sijaitsevilla revontulivyöhykkeillä esiintyy runsaasti magneettisia pulsaatioita, voimakasenergiaisten hiukkasten aiheuttamia ilmakehän muutoksia (mm. otsonimuutoksia) sekä erilaisia radiohäiriöitä. Nämä erikseen ja yhdessä muodostavat uhkan nykymuotoiselle korkean teknologian yhteiskunnallemme, erityisesti avaruudessa työskenteleville ihmisille ja siellä olevalle infrastruktuurille. Yhä kasvava määrä yhteiskunnan kriittisiä toimintoja hyödyntää satelliittiteknologiaa ja on täten alttiina pienille ja suurille avaruusmyrskyille ja niiden mukanaan kantamille häiriöille.

Tässä esityksessä esitellään maapalloa suojaavan magneettikentän ja ilmakehän rakennetta sekä siinä esiintyviä muutoksia eri aikaskaaloissa päivistä ja vuosista vuosikymmeniin ja vuosisatoihin, sekä kerrotaan miksi huonosta avaruussäästä tulisi olla huolissaan ja miten vaikutuksia yhteiskuntamme kriittisiin toimintoihin tulisi minimoimaan.

Kokoukseen voi liittyä linkin kautta:

Liittymiseen tarvittavaa salasanaa voi kysyä seuran sihteeriltä.