Aika: 14.1.2020 klo 17:00 - 19:00
Paikka: Tieteiden talo, sali 309 (Kirkkokatu 6, Helsinki)

Geofysiikan seuran kevätkauden 2020 ensimmäisessä kuukausikokouksessa esitelmöi Sampsa Koponen (Suomen ympäristökeskus) aiheesta

Suomen ympäristökeskuksen kaukokartoituspalvelut

Suomen ympäristökeskus SYKE tuottaa satelliittikaukokartoitukseen perustuvia palveluita kansalaisille, yrityksille, viranomaisille ja päättäjille. Palveluiden tavoitteena on tuottaa aineistoa, joka kuvaa ympäristön tilaa ajallisesti ja alueellisesti kattavalla tavalla. Palvelut sisältävät tietoja vedenlaadusta, lumipeitteestä ja järvijäästä sekä maanpinnasta ja kasvillisuudesta. Tuotteet perustuvat pääasiassa EUn Copernicus ohjelman sekä NASAn ja USGS:n satelliittien tuottamiin kuviin. Käyttämämme menetelmät ovat syntyneet pitkäaikaisen kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön tuloksena.

Tuloksia voi katsella julkisesta TARKKA (www.syke.fi/tarkka) palvelusta. Tosiväri- ja tuotekuvien lisäksi TARKKA sisältää erilaisia paikkatietoaineistoja sekä aikasarjoja vertailuasemien kohdalta. Viranomaiskäyttöön SYKE ylläpitää STATUS-järjestelmää, jonne koostetaan aluekohtaisia tilastoja ja aikasarjoja vedenlaatumuuttujista.

Esityksessäni kerron, miten tuotteet tehdään sekä näytän esimerkkejä erilaisista ympäristön ilmiöistä ja tapahtumista, joita kaukokartoituksella voi seurata.

Esitelmä pidetään suomeksi ja kahvia on tarjolla sen yhteydessä.